ارتباط اخلاق و سیاست در ارا و اندیشه های رهبری جمهوری اسلامی ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده مجتبی نوروزی
- استاد راهنما حمید صالحی
- سال انتشار 1391
چکیده
پژوهش حاضر با عنوان ارتباط اخلاق و سیاست در آراء و اندیشه های رهبری جمهوری اسلامی ایران را با ذکر مفاهیم و مباحث کلی تحقیق شروع نمودیم؛ سوال اصلی پیرامون همین عنوان بوده و در جواب آن فرضیه ای را مطرح کردیم ، که بر اساس آن نشان دادیم رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب (سال1357) تاکنون ، معتقد به آموزه یگانگی اخلاق و سیاست بوده است ؛ چرا که سیاست در نظام اندیشه رهبران جمهوری اسلامی ایران ، چیزی جز امتداد اخلاق و تحقق آرمانها و اهداف دینی نیست . برای سنجش فرضیه ، ابتدا سوال فرعی بر اساس دیدگاه اسلام در مورد ارتباط اخلاق با سیاست را طرح نموده و در جواب آن این فرضیه را بیان داشتیم که : سیاست در اسلام بر پایه فضائل و مکارم اخلاق و ارزش های اسلامی و انسانی استوار است . در واقع حکومت و سیاست در اسلام ، حاملان اخلاق و متعهد به آن هستند. برای سنجش فرضیه فرعی آن را در بخش دوم مورد بررسی قرار دادیم . ابتدا تعاریفی از مفاهیم بحث بیان شد و سپس مهم ترین آموزه ها در باب رابطه اخلاق و سیاست را در 4 سطح تحلیل نمودیم و نشان دادیم که در اندیشه سیاسی اسلام، اخلاق و سیاست هر دو در پی تأمین سعادت انسانند و نمی توانند ناقض یکدیگر باشند. از جمله وظایف سیاست ، پرورش معنوی شهروندان ، اجتماعی ساختن آنان ، تعلیم دیگر خواهی و رعایت حقوق دیگران است و این چیزی نیست جز قواعد اخلاقی. در ادامه اخلاق و سیاست را از منظر بعضی از اندیشمندان اسلامی همانند فارابی ، ابن سینا ، غزالی ،خواجه نصیرالدین طوسی و نهایتاً امام خمینی مورد بحث قرار دادیم و نهایتاً ارتباط اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی شیعه مبحث پایانی بخش دوم می باشد که بطور خاص اندیشه امام اول شیعیان حضرت علی (ع) در این زمینه مورد کنکاش قرار گرفت. دربخش سوم به ارتباط اخلاق و سیاست در آراء و اندیشه های امام خمینی پرداختیم و نشان دادیم که ایشان با عنایت به جامعیت اسلام ، معنای سیاست و جایگاه قدرت دراسلام ، سیاست لازمه تحقق اسلام و یگانگی اخلاق و سیاست در اسلام ؛ معتقد به آموزه یگانگی اخلاق و سیاست در عرصه نظر و عمل می باشند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر سیاسی بودن اخلاق اسلامی واحکام آن تاکید دارد و معتقد است که « اسلام ، احکام اخلاقی اش هم سیاسی است.» در ادامه این بخش بعضی از ارکان اخلاقی سیاست از منظر امام خمینی مورد بحث قرار گرفت و نشان دادیم که ایشان خود نمونه و اسوه عملی یگانگی اخلاق و سیاست می باشند. دربخش چهارم نیز ارتباط اخلاق و سیاست در آراء و اندیشه های حضرت آیت ا... خامنه ای را مورد بررسی قرار دادیم و نشان دادیم که ایشان نیز همانند سلف صالح خویش، معتقد به آموزه یگانگی اخلاق و سیاست می باشند و از همان سیره و روش در عرصه سیاست بهره می برند که امام خمینی (ره) آن را الگوی خویش قرار داده بودند . در حقیقت با بررسی شیوه رهبری این دو، یگانگی خط حرکتی را مشاهده می کنیم که مبین اعتقاد راسخ و عمیق به اصول سیاسی اسلام می باشد. در ابتدای این بخش جلوه هایی از شخصیت اخلاقی و سیاسی مقام معظم رهبری را مورد بحث و بررسی قرار دادیم . در ادامه سیاست اخلاقی را از منظر حضرت آیت اله خامنه ای بررسی نمودیم . حضرت آیت اله خامنه ای یکی از کارکردهای اصلی نظام و حکومت اسلامی را افزایش معنویت و خودسازی در میان مردم و هدایت معنوی آنها و هدایت اخلاقی جامعه می داند که در فرمایشات ایشان مکرر دیده می شود. در قسمت پایانی این بخش ، همانند بخش سوم بعضی از ارکان اخلاقی سیاست را از دیدگاه رهبر معظم انقلاب را با پرداختن به آراء و اندیشه های ایشان از خاطر عزیزان گذرانیم .
منابع مشابه
نقش اخلاق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
در دنیای امروز، کشورها در سیاست خارجی خود، اغلب همسو با نظریهٴ نوواقعگرایی، برای افزایش قدرت و منافع، تلاش میکنند. آنها در شرایط حاکمیت هرج و مرج و جدایی اخلاق از سیاست، در عرصهٴ بینالملل، اقدام و عمل میکنند. برخلاف این رویهٴ حاکم، در اسلام، اخلاق اساس سیاست را تشکیل میدهد. به همین دلیل، هدف اصلی سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی آن، فقط کسب منافع ملی نیست، بلکه تحقق منافع بشریت است...
متن کاملبررسی جایگاه اصل دعوت در اندیشه اسلامی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
اصل دعوت در اسلام که به معنای رساندن، تبلیغ و یا ابلاغ پیام وحی و فرامین الهی به همه افراد بشراست؛ جایگاهی رفیع در دیپلماسی اسلام به خود اختصاص داده است. پیامبر اسلام از سال ششم هجرت شروع به اجرایی کردن اصل دعوت با نگاشتن نامه هایی به امپراطوری ها و قدرت های پیرامونی خود کرد. در ایران پس از شکل گیری جمهوری اسلامی یکی از مؤلفه های مهم تأثیرگذار و تقریباً ثابت در تمام نشست های بین المللی، منطقه ا...
متن کاملنقش اخلاق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
در دنیای امروز، کشورها در سیاست خارجی خود، اغلب همسو با نظریهٴ نوواقع گرایی، برای افزایش قدرت و منافع، تلاش می کنند. آن ها در شرایط حاکمیت هرج و مرج و جدایی اخلاق از سیاست، در عرصهٴ بین الملل، اقدام و عمل می کنند. برخلاف این رویهٴ حاکم، در اسلام، اخلاق اساس سیاست را تشکیل می دهد. به همین دلیل، هدف اصلی سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی آن، فقط کسب منافع ملی نیست، بلکه تحقق منافع بشریت است؛...
متن کاملاخلاق در اقتصاد اسلامی و قانون جمهوری اسلامی ایران
چکیده با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، تدوین قانون در عرصه های مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی جهت تعیین نوع خاصی از رفتار و عملکرد بشر در روابط اجتماعی بین افراد ضروری به نظر می رسد، چرا که هدف از برقراری قانون در هر نظامی تحقق نظم و امنیت در جامعه است. رعایت اخلاق و موازین اخلاقی نیز از یک طرف می تواند در حفظ ارزش های یک جامعه مؤثر باشد و از طرف دیگر رعایت آن می تواند منجر ...
متن کاملتبیین نسبت اخلاق و سیاست در برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران
سیاستگذاری و برنامهریزی در ایران از آغاز دولت مدرن تاکنون به پیروی از پارادایمهای فکری و الگوهای نظری متفکران غربی صورت گرفته است. این در حالی است که برنامههای توسعه در بستر اجتماعی، اقصادی و سیاسی جوامع مختلف تکوین یافتهاند و «روش شناسی و تئوری حاکم بر نظام اجتماعی» را رعایت کردهاند. بنابراین برنامههای توسعه در هر کشوری با مبانی فکری، معرفتی و اخلاقی آن کشور سازگاری دارند. با توجه به ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023